2009
CRASH
WORKSHOP
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IED ISTITUTO EUROPEO DI DESIGN MADRID
DESIGN AND FASHION DESIGN LAB STUDENTS


Workshop exploring the different possibilities that emerge when working with "material error" and "destruction" as a starting point of the creative process. Over three stages -Destruction, (Re)Construction and Observation-, participants engage with the unpredictable nature of flawed materials. Experimenting, reflecting and responding to design and conceptual challenges. The experience gained insights into adaptability, community-led decision-making and flexible creativity beyond conventional boundaries.
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Taller que explora las diferentes posibilidades que surgen al trabajar con "material error" y "destrucción" como punto de partida del proceso creativo. A lo largo de tres etapas -Destrucción, (Re)Construcción y Observación-, los participantes interactúan con la naturaleza impredecible de materiales defectuosos. Experimentando, reflexionando y respondiendo a desafíos conceptuales y de diseño. La experiencia sirvió como aprendizaje para afrontar decisiones comunitarias, adaptabilidad y una creatividad flexible que va más allá de los límites convencionales.
I. DESTRUCTION

Unused damaged furniture is piled up and broken down to create a raw palette of “error material”—pieces that are inherently defective, uneven, or unfit for standardized construction. 
Destruction in this context is not just about breaking things for the sake of chaos (although it is definitely a liberating experience), but rather a mindful act with the purpose of freeing materials from their original form to make way for something new.

This phase provides students with hands-on experience in rethinking waste while engaging deeply with emotional and practical aspects of the design process.
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I. DESTRUCCIÓN
Una pila de mobiliario en desuso y restos de almacén es destruida por los participantes para generar “material error” —piezas irregulares, defectuosas o inadecuadas para la construcción estandarizada.
El acto de destrucción en este contexto, no consiste tanto en romper cosas por generar caos (aunque ciertamente es una experiencia liberadora), sino el de un acto consciente con el propósito de liberar los materiales de su forma original para dar paso a algo nuevo.

Esta fase brinda a los estudiantes una experiencia práctica sobre cómo repensar el material de residuo, mientras se involucran profundamente en los aspectos emocionales y prácticos del proceso de diseño.
II. (RE) CONSTRUCTION

The (Re)Construction phase brings students together in a collaborative debate, shaping a shared vision of what they want to build and how they want to live within that space. With this conceptual framework defined, they rise to the challenge of constructing a large cabin within the classroom.
Unlike standard materials, “error material” resist traditional approaches to building. This unpredictability challenges students to develop flexible design strategies, embracing these imperfections and find innovative ways to fit irregular pieces together.

A collaborative mindset that requires adaptability, an open-minded problem-solving, taking in consideration inputs from multiple perspectives.
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II. (RE) CONSTRUCCIÓN
La fase de (Re)Construcción reúne a los estudiantes en un debate sobre qué quieren construir y cómo desean habitar ese espacio. Una vez definido este marco conceptual, deciden enfrentarse al desafío de construir una gran cabaña que ocupe todo el aula.
A diferencia de los materiales estándar, el “material error” desafía los enfoques tradicionales de construcción, empujando a los estudiantes a desarrollar estrategias de diseño flexible, abrazando las imperfecciones y encontrando formas innovadoras de encajar piezas irregulares. 
Un enfoque colaborativo que precisa de adaptabilidad y la resolución de problemas con una mentalidad abiertas a múltiples perspectivas.


III. OBSERVATION

In the final stage -Observation-, the participants symbolically decide to reject the cabin and transform it into a new structure—a human-sized nest that is lifted high in a tree in the institution’s courtyard. This shift reflects their commitment to moving away from static, enclosed spaces and towards a form that invites observation and interaction with the natural world.
This phase allows students to reflect on the lifecycle of their creations, as well as the shifting functions and forms of materials in design. 
The insights gained from this experimental journey are captured in a "Manifesto of the Cabin" and a video installation, documenting their process. A compelling narrative on creation through destruction, collective thinking and the art of adaptation.
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III. OBSERVACIÓN

En esta etapa final -Observación-, los participantes deciden simbólicamente rechazar la cabaña y transformarla en una nueva estructura: un nido a escala humana que se eleva en lo alto de un árbol en el patio de la institución. Este cambio de diseño refleja un compromiso con huir de aquellos espacios estancos y limitados, para diseñar hacia entornos que inviten a la observación y la interacción con el mundo natural. 
Esta fase permite a los estudiantes reflexionar sobre el ciclo de vida de sus creaciones, así como la mutabilidad de función y forma de los materiales en el diseño. 
Algunas reflexiones a partir de esta experiencia se recogen en el "Manifesto de la Cabaña" junto a una instalación de video que documenta los procesos. Una potente narrativa sobre la creación a partir de la destrucción, el pensamiento colectivo y el arte de la adaptación.


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